PODELJENO 54 MILIONA: Mediji bliski vlastima dobili četiri petine sredstava

Objavljeno: 26 maj 2018

Na ovogodišnjem niškom Konkursu za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, na kojem je podeljeno ukupno 54 miliona dinara, što ga čini jednim od najvećih u Srbiji, čak četiri petine sredstava dobili su mediji koji su vlasnički, finansijski i programski bliski vlastima.

Novinari, mediji, foto: Niške novine, redakcija
Novinari, mediji, foto: Niške novine, redakcija

Prema rešenju o raspodeli sredstava, ovakvi mediji dobili su 42,8 miliona, odnosno 79,26 odsto ukupnog budžetskog novca. Od tog iznosa medijima u vlasništvu porodice Radomirović- Bela mi televiziji, radiju i portalu i Narodnim novinama, te Agenciji radnice koja je zaposlena u jednom od njihovih medija, pripalo je ukupno 21 milion dinara, što je skoro 40 odsto ukupnog novca građana opredeljenog za ovu namenu.

Niškoj televiziji, koja je u vlasništvu konzorcijuma koji čine Radomirovićeve Narodne novine i direktorka Televizije Zona plus Slađana Ostojić, pripalo je 8,4 miliona dinara, odnosno 15,5 odsto ukupnih sredstava. Mediji porodice Radomirović su, inače, u izveštajima Saveta za borbu protiv korupcije, Lokalnog antikorupcijskog foruma Niš i BIRODI-ja, koji su proveravali ili monitorisali njihovo vlasništvo, finansiranje i način izveštavanja, označeni kao mediji bliski vlastima.

Televiziji Zona plus, čiji je vlasnik sin Bratislava Gašića, direktora BIA i nekadašnjeg visokog funkcionera SNS-a, dodeljeno je 7,5 miliona dinara, što je oko 14 odsto ukupnog iznosa. Televiziji Kopernikus, čiji je osnivač Zvezdan Milovanović, poverenik SNS-a za Niš, pripalo je 3,8 miliona dinara. Radiju Bum 018 i Gradskom portalu 018, koje je osnovalo udruženje na čijem je čelu pripadnik SNS-a Nikola Panić, dodeljeno je ukupno 1,6 miliona dinara.

Od 33 budžetski podržanih projekata devet su kandidovale PR „agencije“ i „radnje“- koje se bave „produkcijom“, konsalingom“ ili čak „računarskim programiranjem“, što je više od četvrtine ukupnog broja odobrenih projekata. Samo četiri odobrena projekta kandidovali su mediji koji nisu iz Niša, od koji su dva iz Beograda i po jedan iz Vranja i Leskovca. Iz Beograda su „prošli“ projekti kompanije Novosti i Srpske naučne televizije.

Na konkursu nisu budžetski podržani projekti beogradskih medija i organizacija- dnevnog lista Danas, Medija centra ili Sindikata novinara Srbije. Nijedan od tri projekta niškog nezavisnog City radija, odnosno njegovog radija, on lajn i internet „izdanja“, za koje je traženo ukupno 20, 3 miliona dinara, nije „prošao“, te je ovaj izdavač medija ostao bez ijednog budžetskog dinara.

Bez ikakvih sredstava ostala je i Medijska kutija, novi nezavisni internet portal,koji se bavi istraživačkim novinarstvom i kritičkim izveštavanjem o događajima u Nišu i Srbiji. Internet portal Južne vesti, inače nagrađivan za istraživačko novinarstvo i profesionalizam, dobile su 600 hiljada dinara od traženih 3,4 miliona dinara. Sredstva nisu dobila ni jedina dva medijska projekta koja se bave temom korupcije.

Na niškom konkursu učestvovalo je 84 projekta, od kojih 45 nije budžetski podržano, dok šest nije razmatrano zbog formalnih propusta. Rešenje o raspodeli sredstava potpisao je načelnik gradske uprave Ljubiša Janić, na predlog petočlane Stručne komisije za ocenu projekata. Članovi komisije bili su Zoran Veličković (PROUNS), Marina Dimitrić (RAB Srbija), Aleksandar Simić (Društvo novinara Niša), kao i Vladimir Veljković i Dušan Stojanović, koji su izabrani kao „medijski radnici“.

Niški konkurs je, inače, „dospeo“ u medije čim je bio raspisan, zbog maksimalnog limita po jednom projektu u iznosu od devet miliona dinara, koji je veći je od takvog limita na medijskim konkursima Ministarstva kulture. U konkursu, objavljenom 8. marta, najpre je objavljeno da je maksimalni iznos po projektu četiri miliona dinara, a sutradan je on uvećan više nego duplo, zbog čega su pojedini mediji zatražili da bude drastično umanjen, izražavajući sumnju da je to učinjeno kako bi se „što bolje podmirili“ mediji bliski vlastima. Načelnik gradske uprave Janić je to negirao, navodeći da je prvobitna cifra bila „tehnička greška“.

„Pobrkali lončiće“?

Na konkursu nije prošao drugi projekat Televizije Zona plus, uz obrazloženje da „ne ispunjava uslove da bude podržan jer se na osnovu obrasca budžeta projekta traže sredstva od Republike, a ne od Grada Niša“. Niški „NG TIM Produkcija“ napravio je istu „grešku“ zbog koje i njegov projekat nije prošao. Kao razlozi za odbijanje projekta navode se i okolnosti da je „budžet projekta naslovljen na konkurs Grada Novog Sada“ ili da „aplikant nije upoznat sa činjenicom da Niš nije opština već grad“.

Iz nekih obrazloženja za odbijanje projekata mogao bi se steći i utisak da su Komisija i načelnik gradske uprave veoma brinuli o ostvarivanju javnog interesa u oblasti javnog informisanja, te novinarskom profesionalizmu, pošto se među razlozima nalaze i formulacije: „projekat je više promotivnog nego informativog karaktera“, „projekat je previše komercijalan“ ili „direktni prenosi ne predstavljaju javni interes“.

Autor: Zorica Miladinović / IzvorDanas / preuzeto sa sajta UNSa

Slučajne vesti

Pošaljite svoj komentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.




Najnovije na portalu

Poslednji komentari


podelite mišljenje sa drugima.

Saradžogla: Ko dobacuje?Glupa bosanska ...
CRISTIANO SAMARDZICH: DA LI JE TETKA DRAGICA RISTIC IZ SVRLJIGA IMENOVAN...
detes: Miliju za predsednika SRBIJE...
maximilian: neko je izracunao pre neki dan. kvadrat ciscenja ...
Lopov: Kao i drug mu Bane banana...
CRISTIANO: PRAVILNO IME BI BILO ''ALBANSKA REPUBLIKA MAKEDONI...
neimenovano: ja hocu daimam takve oci ja imam svetlo zelene...
Mikica: Bravo za naše mlade Nišlije , svaka čast , treb...
mira: Poljoprivrednicima je potrebno mnogo da se pomogne...
Lepoja: Mi bolje predsednika nismo imali u poslednje 50 go...